گروه ادب و هنر: با نزدیک‌شدن به روزهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، داستان خانه سینما نیز به فرجام خود نزدیک‌تر می‌شود.

خانه سینما

 خانه سینمایی که با اصلاح اساسنامه‌اش می‌توانست قبل از ایام نوروز بازگشایی شود با مخالفت رئیس سازمان سینمایی و نمایندگانش در هیأت هفت نفره تدوین اساسنامه خانه سینما وارد فاز تازه‌ای شد که نتیجه‌اش تأخیر در بازگشایی بود.

حالا محسن علی‌اکبری، عضو شورای عالی سینما، از تشکیل جلسه این شورا برای طرح اساسنامه خانه‌سینما خبر می‌دهد. به گفته این تهیه‌کننده، محمود احمدی‌نژاد با تشکیل جلسه شورای عالی سینما موافقت کرده و دفتر رئیس‌جمهوری در حال برنامه‌ریزی است تا این جلسه با حضور رئیس‌ قوه‌مجریه برگزار شود؛ جلسه‌ای که در آن دو موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ طرح اساسنامه خانه‌سینما و مالیات سینماگران.

این در حالی است که از آخرین جلسه شورای عالی سینما که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شده زمان نسبتا زیادی می‌گذرد و حضور احمدی‌نژاد در جلسه این شورا می‌تواند به معنای فرجام خوش داستان خانه‌سینما، پس از مدت‌ها کش‌مکش و فرازونشیب باشد تا خانه‌سینمایی که در دولت دهم و با تصمیم وزارت ارشاد تعطیل شد تا قبل از پایان مأموریت این دولت بازگشایی شود.

این در حالی است که روز شنبه، اولین جلسه هیأت بازگشایی خانه‌سینما نیز برگزار شد؛ هیأتی که جز مهدی عظیمی‌میرآبادی معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی هنوز بقیه اعضایش معرفی نشده‌اند. میرآبادی نیز فعلا علاقه‌ای به اعلام اسامی اعضای هیأت بازگشایی خانه‌سینما نشان نداده و همه چیز را به روزهای آتی موکول کرده است.

هفته گذشته جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور با صدور حکمی مهدی عظیمی‌میرآبادی را به عنوان مسئول هیأت بازگشایی خانه‌سینما منصوب کرد. شمقدری پس از صدور این حکم در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که فعالیت هیأت هفت‌نفره تدوین اساسنامه خانه‌سینما جنبه مشورتی داشته است؛ اظهارنظری که واکنش مسعود جعفری‌جوزانی، سخنگوی هیأت هفت نفره را به دنبال داشت. جوزانی در پاسخ به صحبت‌های شمقدری که گفته بود در همان جلسه اول هیأت هفت‌نفره به اعضا اعلام شده که فعالیتشان جنبه مشورتی دارد، گفت که چنین چیزی به اعضا گفته نشده. ضمن اینکه در این مدت هیأت تدوین اساسنامه خانه‌سینما حتی یک جلسه هم با وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی برگزار نکرده‌اند؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد از سوی هیأت هفت نفره مشورتی به ارشاد داده نشده است.

اصرار مدیران سینمایی به ثبت اصناف در وزارت ارشاد که در متن حکم شمقدری به عظیمی‌میرآبادی نیز برآن تصریح شده، یکی دیگر از مواردی است که گره تازه‌ای در داستان خانه‌سینما ایجاد کرده است؛ هرچند خانه‌سینمایی‌ها این روزها ترجیح می‌دهند خود را وارد بازی سازمان سینمایی نکنند. مأموریت دولت دهم به زودی به پایان خواهد رسید و جدای از مخالفت‌های جواد شمقدری به نظر می‌رسد که اراده مسئولان بالاتر بر بازگشایی خانه‌سینماست؛ اتفاقی که اگر در روزهای آتی و در فضای انتخاباتی رخ دهد می‌تواند امتیازی هم برای دولت احمدی‌نژاد باشد. حال اینکه خانه سینما در زمان همین دولت منحل شد خود داستانی دیگر است. آنچه هم‌اکنون اهمیت دارد بازکردن در خانه‌سینما در روزهایی است که نیاز به حمایت هنرمندان حس می‌شود. به این ترتیب شورای عالی سینما پس‌ از مدت‌ها رخوت جلسه تشکیل می‌دهد و به احتمال قوی در این جلسه اساسنامه خانه‌سینما مورد تایید قرار خواهد گرفت. در این میان نقش و وظیفه هیأت بازگشایی خانه‌سینما قدری مبهم به‌نظر می‌رسد. شاید وقتی که رئیس‌جمهوری در نزدیکی انتخابات به صورت مستقیم حکم بازگشایی خانه سینما را صادر کند نقش این هیأت هم تشریفاتی شود.

واکنش برخی اصناف به تشکیل هیأت بازگشایی خانه سینما

مهدی عظیمی میرآبادی معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور درباره روند بازگشایی خانه سینما به فارس گفت: ما زمانبندی خاصی را برای انجام امور مربوط به بازگشایی خانه سینما درنظر گرفتیم که کارها انجام شود و طبق این زمانبندی حداکثر ظرف 2‌ماه آینده خانه سینما به‌طور قطعی و قانونی بازگشایی خواهد شد.وی درباره هیأت بازگشایی خانه سینما گفت: هیأت بازگشایی خانه سینما به نوعی هیأت مؤسس به شمار می‌رود و عهده دار بازگشایی خانه سینما ست و رئوسی را در برنامه خود خواهد داشت که ازجمله می‌توان به تجمیع اعضای صنوف قانونی اشاره کرد. در فرصتی که وجود داشته تعدادی از اصناف قانونی شدند و مابقی نیز باید در فرصت باقیمانده قانونی شوند. این در حالی است که 24صنف سینمایی نسبت به تشکیل هیأت بازگشایی خانه سینما واکنش نشان داده و تشکیل آن را غیرقانونی دانستند. در بخش هایی از این بیانیه آمده است: «بیش از 5/1 سال است که جامعه اصناف سینمایی ایران متحمل شرایط نابسامان و قربانی سیاست‌های زیانبار بوده است. اخیراً ریاست سازمان سینمایی طی حکمی معاونت آن سازمان را مأمور تشکیل هیأت بازگشایی خانه سینما کرده درحالی‌که در اساسنامه خانه سینما چنین هیأتی پیش‌بینی نشده و تنها مرجع اداره امور خانه سینما، هیأت مدیره آن است. هر اقدامی که توسط این هیأت انجام گیرد، مورد قبول اعضای خانه سینما نخواهد بود.

کد خبر 213898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز